ontwerpers van communicatie

Contentmarketing, wat is dat eigenlijk?

Contentmarketing is een populair begrip binnen de marketing. Maar wat is het eigenlijk precies? Eenvoudig gezegd is contentmarketing het proces van plannen, creëren en verspreiden van content (oftewel merkgerelateerde informatie). Het doel is jouw doelgroep bereiken en in beweging brengen. Met de juiste strategie, tools en een flinke dosis creativiteit helpt contentmarketing jou namelijk met het verbeteren van je naamsbekendheid én met het behalen van online resultaat. Dat zit zo. Als jouw content relevant is voor je doelgroep en je doelgroep is op zoek naar bepaalde informatie, dan vinden jullie elkaar online. Jouw boodschap helpt jouw potentiële klant met zijn of haar vraag. Zo betrek je de doelgroep bij je merk en zet je dat contact om naar nieuwe aanvragen voor jouw product of dienst.

 

Contentmarketing en contentstrategie

Zoals de titel belooft gaat deze blog over contentmarketing. Laten we eerst dieper ingaan op de contentstrategie. Marketing en strategie hebben elkaar namelijk hard nodig. Contentmarketing zonder strategie is tasten in het donker. Met een strategie beschrijf je de waarom en hoe. Waarom en voor wie wil je deze content ontwikkelen en hoe ga je daar als merk mee om? Contentmarketing gaat vervolgens over wát er geleverd wordt. Onderwerpen als de tools, technieken, kanalen en vragen zoals welk type content ga je voor welk doel gebruiken.

De eerste stap binnen het bepalen van een contentstrategie is uitzoeken wie je doelgroep is en met welke vraagstukken jij deze potentiële klanten kunt helpen. Dat is belangrijke informatie. Die input gebruik je namelijk om duidelijk te krijgen hoe jij antwoord geeft op deze vragen. Een waterdichte strategie geeft handen en voeten aan je online marketing. Je werkt gestructureerd en precies aan die content waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Deze structuur pas je ook toe in de opbouw van je website. Die samenhang is essentieel; jouw website (waar je content op staat) wordt zo beter vindbaar in zoekmachines zoals Google.

Overigens, een website is (vaak) niet meteen goed vindbaar. Dat heeft tijd nodig. Wil je jouw content sneller vindbaar maken, dan deel je het op social mediakanalen of via betaalde online advertenties. Zo ben je zichtbaar én goed vindbaar op de korte en lange termijn.

Het verhaal van de persona’s en de contentpillars

Je doelgroep staat centraal, daar zijn we het over eens. Het is dus erg belangrijk dat je weet welke behoeften je doelgroep heeft, anders kun je immers geen passende content ontwikkelen. Daarvoor zet je zogenoemde persona’s in. Dit zijn specifieke uitwerkingen van je ideale klant in de vorm van een fictief persoon. Heb je inzicht in de behoeften van je doelgroep, dan bepaal je over welke onderwerpen je content gaat creëren. Daarvoor maak je contentpillars. Eenvoudig gezegd is dat een schematische weergave van de opbouw van je content. Goed om te weten, deze structuur is vaak ook bepalend voor je websitestructuur. Lees hier hoe je sterke contentmarketing ontwikkelt.

Welke soorten content zijn er?

Dat zijn er veel. Dat maakt het kiezen van de juiste middelen een leuke uitdaging. We hebben enkele voorbeelden op een rijtje gezet:

  • Blogs/artikelen
  • Whitepapers (lange artikelen)
  • Infographics
  • E-books
  • Video
  • Podcasts

Verschillende typen dus, maar met één gedeeld doel; namelijk jouw website beter vindbaar maken in zoekmachines. Alles wat je communiceert vanuit contentmarketing is gecreëerd door je te verplaatsen in je doelgroep. Hoe kan je de doelgroep helpen? Wat is relevant? Aan welk type content is behoefte? En hoe kan jouw merk helpen?

Kies je kanalen

Is het helder aan welk soort content je doelgroep (de persona’s) behoefte heeft, dan bepaal je welke kanalen je inzet. Een voorbeeld van makkelijk en snel in te zetten kanalen zijn social media. Sterker nog, veel strategieën draaien uitsluitend om social media omdat het bereik groot is. Dat wil trouwens niet zeggen dat het de heilige graal is. Afhankelijk van jouw product of dienst zijn er ook kanalen waar je minder snel aan denkt, zoals;

  • Webinars/seminars
  • Beurzen
  • Podcasts streaming diensten (Spotify, Apple Podcasts, etc.)
  • Clubhouse (hot & happening!)
  • Google Ads
  • E-mail marketing

Een vast kanaal in je communicatiepalet is je website. Dat spreekt voor zich. Zet elk type content dat je produceert dan ook meteen op je site. Dat is belangrijk voor de organische vindbaarheid in zoekmachines zoals Google en het genereren van data en leads. Maak van jouw website hét centrale punt van je communicatie. Alles wat je communiceert, brengt mensen naar jouw website waar je ze vervolgens overtuigt met gerichte content en call-to-actions.

Tools of the trade

Bij LINK gebruiken we voor contentmarketing verschillende handige tools. Zij helpen ons bijvoorbeeld met het plannen van de content, het verspreiden ervan, het meten van de resultaten en het genereren van leads. De tools die we inzetten zijn per klant verschillend. Dat is namelijk afhankelijk van je doelstellingen, budget en kanalen. Enkele tools waar wij enthousiast over zijn en waar we echt niet zonder kunnen, zijn:

  • Google Analytics: het genereren van websitedata.
  • Google Datastudio: het opmaken van geautomatiseerde rapportages.
  • Search Console: analyseren hoe goed je wordt gevonden in Google en op welke zoektermen.
  • Google Ads: betaald adverteren in zoekmachines zoals Google.
  • Google Tag Manager: alle trackingcodes managen zonder tussenkomst van een developer.
  • Sprout social: het plannen en beheren van social media posts.
  • HubSpot: complete marketing automation tool. Inclusief een CRM-systeem en veel marketingtools zoals e-mail, websiteformulieren, content en social media beheer.
  • Mailchimp: stand-alone e-mail tool.
  • Active Campaign: een marketing automation tool gericht op -mail en websiteformulieren.

Ben je benieuwd hoe en waarom we juist deze tools inzetten? Neem dan contact op, wij leggen het je graag uit.

Contentmarketing, that’s how we roll!

Geen beter voorbeeld dan een succesvol praktijkvoorbeeld. Bekijk hier de klantcase van de branchevereniging Centrum Hout. Aan de hand van 5 persona’s realiseerden we maandelijks 35 social posts, 4 blogs, een klant- en expertverhaal plus een digizine.

Wil je een keer sparren over jouw contentmarketing en de mogelijkheden die het biedt voor jouw merk? Wij helpen je graag verder. Get in touch!

Lees onze andere blogs

leg de basis van je communicatie