ontwerpers van communicatie

Positioneren met LINKVIS

Je wilt je onderscheiden van de massa. Je wilt opvallen, laten zien dat je er bent. De vraag is waarom zoveel bedrijven het in de praktijk uitvechten op basis van alleen prijs. Je wilt een blijvende positie bemachtigen in het hoofd en hart van je doelgroep. Een merk met een uniek verhaal neemt afstand van de concurrentie en neemt zelf een eigen, krachtige markpositie in. Door te positioneren verbind je doelgericht jouw merk aan unieke kenmerken, associaties en eigenschappen. Dat is ongelofelijk waardevol. Er zijn ontelbaar veel methodieken en allemaal met eigen voor- en nadelen. Uit het resultaat van 25 jaar ervaring en succesverhalen hebben wij de LINKVIS-methodiek ontwikkeld. Lees hier meer over onze leuke en toegankelijke methodiek en hoe deze ook jouw onderneming of bedrijf verder kan helpen.

 

De LINKVIS-methodiek? Vertel!

Onze methodiek is de optelsom van 25 jaar ervaring in merkontwikkeling en positioneringstrajecten, gecombineerd met een aantal wereldwijd beproefde methodes.

Met onze methodiek vissen we naar de 9 elementen die essentieel zijn voor het bepalen van de merkidentiteit en de positionering. We beginnen met de why/how/what. Niet alleen beschrijven we wat we doen, maar ook hoe en vooral waarom. Vervolgens kijken we naar de doelgroep. Wie is onze ideale doelgroep en waar zijn ze naar op zoek?

Met het element klantinzicht zoeken we naar de kern van de klantbehoefte. Dit zetten we af tegen de sterkte van jouw bedrijf. We benoemen de concurrenten met hun sterkten, zwakten en beloften.

Met het formuleren van het onderscheidend vermogen kiezen we positie t.o.v. de concurrentie. In de doelstellingen spelen we met de toekomstvisie. Waar sta je over 5 jaar? Jouw kernwaarden zeggen veel over je identiteit. In dit onderzoek kies je wie je wil zijn. Voor het omschrijven van de merkpersoonlijkheid maken we gebruik van de archetypen van Jung. Dit helpt ons om de juiste toon te vinden in de communicatie. Als laatste formuleren we de essentie van jouw merk in één allesomvattende zin; jouw ultieme belofte aan je klant.

 

Hoe gaat de LINKVIS-methodiek in zijn werk?

De LINKVIS-methodiek passen we toe tijdens het positioneringstraject. Dit traject delen we op in 5 concrete stappen:

Stap 1. Analyse
Tijdens de analyse gaan we aan de slag met een werkmap. In de werkmap gaan we verder in op de 9 elementen. De map wordt individueel ingevuld door verschillende mensen binnen je organisatie. Bij voorkeur uit verschillende afdelingen, zodat we al die diverse inzichten samen kunnen brengen.

Stap 2. Creatieve LINKVIS-sessie
Tijdens de creatieve sessie geven we een terugkoppeling op de ingevulde werkmappen, aangevuld met onze visie en aanbevelingen. Tijdens de sessie maken we gebruik van diverse instrumenten om samen tot de essentie van jouw organisatie te komen.

Stap 3. Het fundament
Alle input uit de creatieve sessie wordt verwerkt in de definitieve LINKVIS, inclusief bijbehorende belofte en brandstory. Een volledig, uitgebreid document die het fundament van de organisatie vormt.

Stap 4. Implementatie
Je implementeert de positionering en geeft richting. Concreet betekent dit een doorvertaling naar onder andere een (aangescherpte) naam, een logo en de beeldtaal. Het betekent ook een doorvertaling naar passende middelen, zoals de website, drukwerk, autobelettering en branding. In deze fase denken we mee en ontwikkelen we passende communicatiemiddelen om het verhaal ook intern mee te communiceren.

Benieuwd hoe dat eruit ziet? Bekijk hier onze klantcase van Van Dongen.

Stap 5. LINK met je doelgroep
Nu de basis staat, is het belangrijk om je doelgroep te raken. Samen gaan we aan de slag met een contentstrategie en contentmarketing. We vertalen de boodschap naar de juiste content. Daarmee bedoelen we content die aansluit op de behoeftes van jouw doelgroep. Deze deel je vervolgens via relevante kanalen en natuurlijk via je eigen website. Het helpt bij het stimuleren van conversies, het opbouwen van een relatie tussen klanten en jouw bedrijf, en het creëren van een waardevol merk. Hierbij meten we en sturen we bij aan de hand van verschillende tools. Op deze manier is het resultaat van de inzet altijd zichtbaar.

Benieuwd wat de LINKVIS-methodiek voor jouw organisatie of bedrijf betekent? Neem dan contact met ons op. 

Lees onze andere blogs

leg de basis van je communicatie