ontwerpers van communicatie

Zó kom je tot sterke contentmarketing

In ons vorige blog hebben we het uitgebreid gehad over contentmarketing; het proces van plannen, creëren en verspreiden van content om jouw doelgroep te bereiken. Bij LINK pakken we dat gestructureerd aan. Wij zorgen voor een heldere (en haalbare) strategie, de juiste tools en een flinke dosis creativiteit. Dat zijn dé basisingrediënten van succesvolle contentmarketing. In deze blog gaan we het hebben over de aanpak.


Persona’s en contentpillars

Succesvolle content komt voort uit een effectieve contentstrategie. Zo werk je planmatig aan content waar je doelgroep behoefte aan heeft. Voordat je jouw contentstrategie uitwerkt, is het belangrijk om inzicht te krijgen in je doelgroep. Dat doen we aan de hand van buyer persona’s, oftewel specifieke uitwerkingen van je doelgroep in de vorm van een fictief persoon.

Dat is stap één. Stap twee is bepalen over welke onderwerpen je content gaat maken. Daar zet je zogenoemde contentpillars voor in. Dat is een schematische weergave van de opbouw van je content. En goed om te weten, vaak is deze opbouw ook bepalend voor je websitestructuur.

Een contentpillar bestaat uit een hoofdonderwerp met sub-onderwerpen en eventueel sub-sub-onderwerpen. Hier zie je een voorbeeld. Als dat klaar is ben je er nog niet. Om te zorgen dat jouw content aansluit bij de behoefte van de doelgroep, voer je een zoekwoordenonderzoek uit. Dit geeft je inzicht in welke vragen bij de doelgroep spelen. Door je teksten af te stemmen op zoekwoorden met een hoog zoekvolume is je website beter vindbaar in zoekmachines en dus voor je doelgroep.

Doelstellingen formuleren

Gestructureerd aan de slag dus. Het is belangrijk om eerst je doelen te formuleren. Wat wil je bereiken? Hoeveel websitebezoekers wil je per maand? Hoeveel contactaanvragen heb je nodig voor blije gezichten in jouw organisatie? Al deze doelen zijn belangrijk om de juiste communicatiekanalen te kiezen, de hoogte van je budget te bepalen en het type content. Bij het kiezen van de kanalen ga je altijd uit van de doelgroep. Altijd! Je wilt immers zichtbaar zijn op plekken waar jouw doelgroep naar informatie zoekt.

Content creëren

Je weet nu waar de doelgroep zich bevindt en je weet hoe je de doelgroep bereikt. Tijd om content te gaan maken. Het liefst wil je natuurlijk meteen je content inzetten. Onthoud dat het creëren van de juiste content tijd nodig heeft. Vaak moeten intern de juiste mensen aanhaken om die informatie te krijgen die je nodig hebt. Het is belangrijk dat je daar de tijd voor neemt. Een beetje druk zetten is niet erg, maar raffel de content niet af. Vooral hier geldt; kwaliteit boven kwantiteit!

Om toch zo snel mogelijk aan de slag te kunnen, onderzoek je welke relevante (en bruikbare) content al in de organisatie aanwezig is. Vaak is dat meer dan je denkt. Niet altijd in de vorm van kant-en-klare blogs, maar misschien wel in de vorm van digitale brochures, video’s, etc. Zet al die content op een rij en start dan alvast met het inplannen en delen van deze content.

Nog een tip die aansluit bij ‘kwaliteit boven kwantiteit’; betrek de juiste expertises bij de verschillende soorten content. Misschien schrijf je zelf hartstikke goed, maar weet dat er mensen zijn die fulltime schrijven en dat al jaren doen. Zij weten jouw oké-tekst vaak net wat succesvoller en effectiever te maken. Doe hetzelfde bij het maken van brochures, video’s, infographics, etc. Werk zoveel mogelijk samen met experts die weten wat nodig is om content succesvol, leuk en behapbaar te maken.

Heb je experts nodig voor jouw content? Neem dan gerust contact met ons op. Wij hebben ze zelf in huis of in ons netwerk. Stuk voor stuk ervaren professionals die jouw contentmarketing succesvol maken.

Publiceren en verspreiden

Je hebt alle noodzakelijke content verzameld en de kanalen zijn bepaald. Ready to rumble. Om jouw waardevolle content onder de aandacht te brengen, moet het worden verspreid. Dat kan via verschillende kanalen. Denk bijvoorbeeld aan je eigen website, social media en aan mailings. Maak het jezelf makkelijker en zet een contentkalender in. Hiermee bepaal je wanneer (dag en tijdstip) je welk stuk content plaatst en op welk kanaal. Bij LINK werken we zelf graag minimaal een maand vooruit en plannen we alles netjes op tijd in. Er zijn verschillende tools waarmee je dit doet, zoals HubSpot, Sprout, Buffer, Hootsuite en Coosto.

Breng je websitebezoekers in beweging

Is je doelgroep op je website en zijn je bezoekers nieuwsgierig gemaakt, dan is het belangrijk dat ze contact met je opnemen. Ze moeten ‘in beweging’ komen. Maak het ze zo makkelijk mogelijk. Als het gaat om respons is elke extra klik een klik teveel. Plaats daarom een duidelijk herkenbaar contactformulier onderaan de pagina van je content. En verwijs er ook naar. Zet boven het contactformulier een niet te missen call to action; Wil je meer weten? Vul dan je e-mailadres in, sturen wij je onze gratis productpresentatie.

CRM; leads verzamelen en opvolgen

Elk nieuw mailadres is een lead. Met een goede marketingstrategie krijg je nieuwe, waardevolle leads die aansluiten bij jouw persona’s (en dus bij de klanten die jij zoekt). Het krijgen van nieuwe leads is belangrijk, maar het opvolgen van de leads is nét zo belangrijk en misschien zelfs nog belangrijker. Een eerste indruk maak je namelijk maar een keer. Om ervoor te zorgen dat die indruk onuitwisbaar is, werk je gestructureerd. Zorg daarom voor een goed CRM-systeem om je leads in te verzamelen.

Een CRM-systeem helpt jou en je collega’s met het efficiënt opvolgen van leads en met het omzetten van deze naar nieuwe klanten. Een structurele aanpak zorgt voor interne rust en voor extra blije leads én klanten. Want hoe leuk is het voor een klant om regelmatig waardevolle informatie te ontvangen, precies waar hij of zij behoefte aan heeft? Ook die opvolging plan je met een CRM-systeem.

Ten slotte nog dit. Met rake contentmarketing creëer je autoriteit rondom je merk en maak je merkambassadeurs van je klanten. De sleutel tot succesvolle contentmarketing is een gestructureerde aanpak. Bekijk hier onze succesverhalen. En heb je ondersteuning nodig bij het structureren en op punt zetten van jouw aanpak dan helpen wij je graag!

Wij vertalen je boodschap naar content waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Get in touch!

Lees onze andere blogs

leg de basis van je communicatie