ontwerpers van communicatie

Hoe kom je tot een sterke positionering?

Positioneren is meer dan het bedenken van een merkbelofte (slogan), het noteren van een visie of het ontwikkelen van een campagne. Een effectieve positionering geeft antwoord op vragen als ‘hoe wil je gezien en ervaren worden? Waarmee wil je geassocieerd worden? Welk gevoel wil je uitstralen en overdragen?’ Specifieke vragen die elk bedrijf anders zal beantwoorden. Daarmee is meteen duidelijk dat het positioneren van een bedrijf of organisatie altijd maatwerk is. In dit blog lees je welke vijf punten belangrijk zijn om tot een sterke positionering te komen.

Benieuwd naar een voorbeeld van een sterke positionering? Bekijk hier onze klantcase van Van Dongen.


Stap 1. Analyse

Het succes van veel merken is geen toeval. Het is het resultaat van gedegen onderzoek doen, analyses en scherpe keuzes durven maken. Positionering gaat over de positie die jij met je merk of organisatie wilt innemen in het brein van je doelgroep(en), ten opzichte van de concurrenten. Het bepalen van deze positie begint bij een uitgebreide interne- en externe analyse. Daarbij wordt de merkidentiteit in kaart gebracht en nemen we doelgroepen en concurrenten onder de loep. Het is belangrijk om het positioneringsproces uit te voeren met werknemers van verschillende afdelingen of disciplines, om verschillende inzichten samen te brengen.


Stap 2. Methodiek   

Er zijn verschillende modellen om de analyse uit stap 1 te formuleren. Bijvoorbeeld het Brand Key Model, de Positioneringsmatrix of het McKinsey Brand Driver model. En zo zijn er nog tig modellen. Elk model heeft zo zijn voor- en nadelen. Een model geeft je houvast om de interne- en externe analyse vorm te geven. Maar elke positionering is uniek en vraagt om een eigen aanpak. Niet elk model past dus op elke organisatie. Daarom hebben wij de LINKVIS-methodiek ontwikkeld, met elementen die essentieel zijn voor het bepalen van jouw merkidentiteit en jouw positionering.


Stap 3. Positioneringsstrategie bepalen 

De positionering legt het communicatie-fundament van je onderneming. De uiteindelijke positionering bepaalt de relevantie, het onderscheidend vermogen en de geloofwaardigheid van je merk (Denk aan de uitstraling, de communicatie en de overige gekozen acties). Niet alleen extern, maar ook binnen de organisatie. Je implementeert de positionering en geeft richting. Concreet betekent dit een doorvertaling naar onder andere een naam, logo, beeldtaal en brandstory. Maar ook de doorvertaling naar communicatiemiddelen en naar een content-strategie om je verhaal gestructureerd te kunnen delen. Je vertaalt je boodschap naar de juiste content die aansluit op de behoeftes van jouw doelgroep. Deze content deel je vervolgens via relevante kanalen en je eigen website. 

Lees hier meer over contentmarketing!


Stap 4. Evaluatie

Het is belangrijk om te evalueren en bij te sturen. Als bedrijf of organisatie ben je actief in een dynamische omgeving, het consumentenlandschap is altijd in beweging. Blijf daarom nagaan of de gekozen positionering nog steeds aansluit op de externe- en interne omgeving of dat (kleine) aanpassingen misschien noodzakelijk zijn. Stel je daarbij de vraag of je jouw doelstellingen hebt behaald. En of je de juiste middelen en kanalen hebt gebruikt?

 
De LINKVIS-methodiek

Met de LINKVIS-methodiek vissen we naar 9 elementen: de why/how/what, doelgroep, klantinzicht, concurrenten, onderscheidend vermogen, doelstellingen, kernwaarden, merkpersoonlijkheid en belofte. Deze elementen zijn essentieel voor het bepalen van jouw merkidentiteit en positionering. 

Wil je meer weten over onze methodieken? Dan kun je ook contact met ons opnemen, wij helpen je graag verder!

Lees hier hoe onze methodiek jou helpt.

Lees onze andere blogs

leg de basis van je communicatie